Business-Cash Flow & overlevende i 1 år.

Copyright 2006 business-cards.com

Du har drømt om det, du planlagt det, plejet det og trak det skrigende til indvielse dag – din virksomhed, der er. Er du udmattet, og godt og virkelig klar til en resten?

Bedre ikke at være. Det er en nøgtern kendsgerning faktisk men over 70% af de registrerede virksomheder fail før deres første årsdag for handel, (Australian Bureau af statistikker årsberetning 2004). Og hvorfor sker det?

I fleste tilfælde, 66%, sine problemer med likviditeten.

Cash flow, eller snarere mangel på det, synes at være en klar nummer ét fjende af en spirende forretning. For det første hvad er cash flow? Godt sagt-Lad os sige du gøre widgets til salg.

For at forberede, var der maskiner, et sted at sætte det og nogle personale til at hjælpe dig med at betjene den. Der var forsikring til at betale, licenser til at købe, elektricitet skal sættes på, og en telefon til at tage alle disse ordrer… og mange flere, for du kan være sikker!

Nu du laver dine widgets, du var nødt til at købe råvarer, og bortskaffe affaldet. Du har markedsført dem og brugt masser af tid besvare kundens spørgsmål. Emballage skulle konstrueres og fremstilles, og transport havde organiseret for at få disse widgets leveret.

Og hey-det har været tre måneders hårdt arbejde, men nu kan du se du har solgt over 1000 widgets. Der er langt foran forretningsplanen og alle gode nyheder… er det ikke?

Tilføj op alle de penge, du har brugt til dato. Nu har et kig på den indkomst, du har modtaget. Det er sandsynligt, at den eneste indtægter, du har modtaget er for det første par widgets du solgt måde tilbage i januar. På samme tid, alle dine penge er brugt at gøre de første 1000 widgets. Så hvor er indkomsten? Har der været et røveri?

Nej, det er den hårde kolde kontanter flow Djævelen kaster sin vægt omkring. At forklare: en stor kunde bestilt 20 widgets fra dig på 5. januar. Du har leveret dem på 7 januar. Du har sendt en faktura for levering. På 4 februar sendte du din kunde en erklæring med den faktura, der er anført. I mellemtiden kunden har bestilt yderligere 20 widgets, som du leverer i god tid. Flere andre kunder også bestille, og leveres på lignende vilkår.

Det er marts nu og du kalder den første kunde til at kontrollere status for din januar faktura. Kontiene betales dame er meget hjælpsom og forklarer at deres vilkår med du er 60 dage. Hun siger at kigge efter markeringen i midten af April. Intet uheldige, bare normal praksis.

Penny dråber, din indtægt vil blive forsinket af mindst 80 dage! Et par grimme regninger kommer og pludselig, du er ude af business, kan ikke betale løn eller købe materialer.

Der er cash flow. En sidste tanke. «En kraft, der kan arbejde imod dig, kan alternativt arbejde for dig».

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.